لایسنس سوئیچ سیسکو

سوئیچ سیسکو دستگاهی می باشد که که اتصالات و دستگاه های تحت شبکه را به یکدیگر متصل می کند. سوئیچ Packet های دریافتی را پردازش کرده و از طریق پورت های خود و بر اساس MAC Address دستگاه های موجود در بستر شبکه، اطلاعات را ارسال مینماید. سوئیچ این MAC Addressها را در جدولی بنام MAC Address Table ذخیره میکند.

لایسنس سوئیچ سیسکو

سوئیچ های شبکه عموما در لایه دو شبکه کار می کنند و میتوانند با ایجاد ارتباط Full-Duplex یا Half-Duplex دستگاه های مختلف را به هم متصل نمایند. سوئیچ‌ها شامل مدل ها و ویژگی های مختلفی میباشند و باید برحسب نیاز شبکه انتخاب شوند تا علاوه بر مقرون‌ به ‌صرفه بودن، کارآیی موردنیاز را نیز فراهم کند. همچنین سوئیچ های لایه سه علاوه بر انتقال اطلاعات در لایه دو شبکه و بر اساس MAC Address، از IP Address هم پشتیبانی میکنند. سیسکو بعنوان شرکتی پیشتاز در ارائه راهکارهای شبکه قدرتمندترین و مقیاس پذیر ترین سوئیچ ها را در سری ها و مدل های مختلف برای تامین نیازهای مشتریان خود ارائه میکند.

انواع سوئیچ سیسکو در شبکه

مدل لایه ای سیسکو یا Hierarchical Network Design یک طراحی قابل اعتماد، قابل گسترش و مقرون به صرفه می باشد که مشکلات پیچیده طراحی شبکه را راحت تر و مدیریت پذیرتر می کند. طراحی لایه ای موجب میشود تا هر دستگاه در هر لایه وظیفه و عملکرد مشخصی داشته باشد که این ویژگی باعث می شود تا شبکه ها انعطاف پذیرتر، سازگارتر، قابل گسترش تر باشند و تغییرات و مدیریت آنها راحتتر انجام می شود.

سوئیچ سیسکو
لایسنس سیسکو

 

در این طراحی تجهیزات در لایه های زیر گروه بندی می شوند:

سوئیج Access سیسکو

معمولا در لایه Access از سوئیچ های لایه دوم و Access Point ها برای ایجاد دسترسی بین کلاینت ها و سرور استفاده می شود، مواردی مانند  Port Security، QoS و ARP Inspection در این لایه تعریف می شوند.

در این لایه، دستگاه ها و End Device هایی مانند Client ها و Server ها به سوئیچ شبکه متصل می شوند. تعریف و اختصاص VLAN به نودهای شبکه و تنظیمات POE نیز در این لایه انجام می پذیرد. دستگاه ها از طریق سوئیچ های این لایه به شبکه متصل شده و ارتباط آنها با یکدیگر و یا با سرورهای واقع در Data Center برقرار میشود  و سرویس مورد نظر را در شبکه دریافت می کنند. از سوئیچ هایی که در این لایه مورد استفاده قرار می گیرند می توان به سوئیچ های زیر اشاره نمود:

  • سوئیچ سیسکو Catalyst 3650
  • سوئیچ سیسکو Catalyst 3750
  • سوئیچ سیسکو Catalyst 3850
  • سوئیچ سیسکو Catalyst 3750
  • سوئیچ سیسکو Catalyst 9200
  • سوئیچ سیسکو Catalyst 9300

سوئیچ Distribution و Core سیسکو

سوئیچ Core  و Distribution سیسکو (سوئیچ Backbone سیسکو) به نحوی طراحی شده تا عمل سوئیچینگ بسته را با سرعت بالا انجام دهد و بتواند ارتباط بین بخش های مختلف مانند : Datacenter، شبکه های LAN  و WAN و غیره را به بهترین نحو ممکن برقرار کند. بدلیل ترافیک بسیار زیادی که از لایهDistribution  به این لایه ارسال می شود و این لایه باید توان پردازش سریع این اطلاعات با کم ترین کاهش سرعت (Latency) را داشته باشد.

مهم ترین و بروزترین سوئیچ‌های Core سیسکو شامل موارد زیر می باشد:

  • سوئیچ های Catalyst سیسکو سری 3800
  • سوئیچ های Catalyst سیسکو سری 4500
  • سوئیچ های Catalyst سیسکو سری 6500
  • سوئیچ های Catalyst سیسکو سری 6800
  • سوئیچ های Catalyst سیسکو سری 9500
  • سوئیچ های Catalyst سیسکو سری 9600

دیدگاهتان را بنویسید