ثواب برخی اعمال در ماه مبارک رمضان

 

 ماه مبارک رمضان، جزو ماه‌های بسیار خاص در بین مسلمین جهان است که هر ساله مورد قدر و عزت والایی نیز قرار میگیرد. از جمله مهم‌ترین دلایل این قدر و عزت، وجود سفارشات و احادیث، و روایات متعددی از ائمه و علما است که در مورد فضیلت این ماه، بسیار تأکید داشته اند. یکی از مهم‌ترین این روایات و احادیث مربوط میشود به خطبه‌ی پیامبر در مورد ماه رمضان  که در آخرین جمعه‌ی ماه شعبان قرائت فرموده است. در ادامه، همراه باشید با برخی از ویژگی‌های خاص این ماه و ثواب ویژه‌ای که خداوند برای برخی اعمال نیک در این ماه قرار داده است. همچنین برای دسترسی کامل به فایل متنی این خطبه و دانلود آن به این لینک میتوانید مراجعه کنید.

شرح قسمتی از خطبه‌ی پیامبر در مورد ثواب اعمال در ماه رمضان

شیخ صدوق با اسنادی معتبر روایت کرده که حضرت امام رضا (ع)، از پدران خود و از حضرت امیرالمؤمنین چنین روایت میکند که فرمود: پیامبر برای ما خطبه‌ای خواند و فرمود:«به درستى که جان هاى شما در گروِ  کرده هاى شما است ، پس از گرو به در آورید به طلب آمرزش از خدا و پشت هاى شما گرانبار است از گناهان شما ، پس سبک گردانید آنها را به طول دادن سجده ها و بدانید که حق تعالى سوگند یاد کرده است به عزّت و جلال خود که عذاب نکند نمازگذارندگان و سجده کنندگان در این ماه را و نترساند ایشان را به آتش جهنم در روز قیامت .

ایها النّاس هر که از شما افطار دهد روزه دار مؤمنى را در این ماه از براى او خواهد بود نزد خدا ثواب بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته . پس ‍ بعضى از اصحاب گفتند : یا رسول اللَه همه ما قدرت بر آن نداریم .  حضرت فرمود : بپرهیزید از آتش جهنم به افطار فرمودن روزه داران اگرچه به نصف دانه خرما باشد و اگر چه به یک شربت آبى باشد ؛ به درستى که خدا این ثواب را مى دهد کسى را که چنین کند اگر قادر بر زیاده از این نباشد .

اَیها النّاسُ هر که خُلْق خود را در این ماه نیکو گرداند بر صراط آسان بگذرد در روزى که قدم ها بر آن لغزد و هر که سبک گرداند در این ماه خدمت غلام و کنیز خود را ، خدا در قیامت حساب او را آسان گرداند و هر که در این ماه شرّ خود را از مردم باز دارد ، حق تعالى غضب خود را در قیامت از او باز دارد و هر که در این ماه یتیم بى پدرى را ، گرامى دارد خدا او را در قیامت گرامى دارد و هر که در این ماه صله و احسان کند با خویشان خود خدا وَصل کند او را به رحمت خود در قیامت و هر که در این ماه قطع احسان از خویشان خود بکند ، خدا در قیامت قطع رحمت از او کند و هر که نماز سنّتى در این ماه بکند خدا براى او برات بیزارى از آتش جهنم بنویسد و هر که در این ماه نماز واجبى را ادا کند خدا عطا کند به او ثواب هفتاد نماز واجب که در ماه هاى دیگر کرده شود و هر که در این ماه بسیار بر من صلوات فرستد خدا سنگین گرداند ترازوى عمل او را در روزى که ترازوهاى اعمال سبک باشد و کسى که یک آیه از قرآن در این ماه بخواند ثواب کسى دارد که در ماه هاى دیگر ختم قرآن کرده باشد.»

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید